Saturday, 20 October 2007

Taze taze Kubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) izlenimleri

Kubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) çıkalı iki gün oldu. Henüz dumanı tütüyor.

Geçen yıldan beri Kubuntu 6.10 (Edge) kullanıyordum ve memnundum. Genel olarak rahat ettiğim için de, 7.04'e (Feisty Fawn) terfi etmekle uğraşmak istememiştim. Gelgelelim, insanoğlu gelişmenin gerisinde kalmak istemiyor.

Kurulum:

Öncelikle baş ağrısı: 7.10'a, yalnızca 7.04'den yükseltme yapmanın mümkün olduğunu gördüm ve gözyaşları arasında sistemi önce 7.04'e yükseltmek zorunda kaldığımı fark ettim. Bereket versin, adept beni fazla yormadı ve birkaç saatlik dosya indirmenin sonunda Feisty Fawn'a gelebildim.

Tekrar adept kullanarak 7.10'a geçebileceğimi düşünüyordum; fena halde yanılmışım: Adept, henüz Gutsy Gibbon'ın varlığından haberdar değildi. Bunun üstüne kubuntu indirme bölümüne gidip bir Yunan yansısından (~"mirror". Türkiye'de Kubuntu yansısı yok gibi görünüyor.) "alternate CD"yi indirdim ve iso olarak cd'ye bastım.
Yeni CD'yi bağladıktan sonra,
sudo /media/cdrom/cdromupgrade
ile yükseltmeye başladım. CD'de gelmeyen uygulamaların da güncellenebilmesi için sunucu+cdrom destekli bir yükseltme işlemine başladım. İşlemin ortalarında bir yerde adept çöktü. Neyse ki, önceden kubuntu forumlarını okumuştum ve paniğe düşmeksizin bir konsol açarak
sudo apt-get distro-upgrade
demek suretiyle kaldığım yerden devam ettim ve arada sorulan "eski ayar dosyaları kalsın mı?" türünden soruların hepsine "evet" yanıtını vererek kurulumu bitirdim.

İzlenimler:

Dolphin dosya yöneticisi çok çok başarılı olmuş. Birçok işi bir araya toplamayı başarmış ve bu durum da işlerinizi çok daha hızlı ve derli-toplu yapabilmenize olanak sağlıyor. Tek tuşla resim formatı dönüştürme, sıkıştırma, şifreleme vs yapmak mümkün. Zaten Swiftfox varken Konqueror'la web gezmeyeceğime göre, Dolphin, hemen "hızlı başlat" ikon grubundaki haklı yerini aldı masa üstümde.

Daha sonra, Swiftfox'un son sürümünü kurmak istedim ve yeni çıkan kurulum betiğini indirerek çalıştırdım. Sağolsun, o da kendini /opt altına kurdu, ancak java'nın çalışmadığını fark ettim. Eski Swiftfox'um da, swiftfox-old dizininde duruyordu. /opt/swiftfox altındaki plugins dizinini plugins-old olarak isimlendirdim ve /opt/swiftfox-old dizininden plugins'i kopyalayarak /opt/swiftfox'a yapıştırdım. Tarayıcıyı kapatım açtım. Sonuç şeker gibiydi.

Gutsy Gibbon, -şimdiye kadar automatix gibi üçüncü kişi yazılımların yaptığı şekilde- artık bir takım "restricted" paketleri de kullanmaya olanak sağlıyor. Ben yükseltme yaptığım için fazla fark edemedim ancak yeni kurulumda nasıl olur, merak etmiyor değilim. Bu durum beni biraz sevindirdi ve bir taraftan biraz da üzdü. Kanımca *ubuntu (Kubuntu, ubuntu, xubuntu vs) dağıtımları, herhangi bir şekilde tamamen özgür olmayan yazılımları barındırmamalı.
Elbette hepimiz %100 özgür olmayan yazılımlar kullanıyoruz (nvidia sürücüleri, swiftfox, çeşitli codec'ler vs.) ancak bu yazılımları kolay ve zahmetsizce kurmaya yarayan easyubuntu ve automatix gibi yazılılar zaten var. Bu tarz bir yaklaşımın *ubuntu'nun "vizyonuna" değil ancak, "misyonuna" bir katkısı olmayacağı -ve belki de "sulandırmaktan dolayı" zararı olacağını - düşünüyorum.

KDE 3.5.8 geliyor Gutsy Gibbon'la. KDE4 ekran görüntülerini inceledim ve doğrusu ağzımın suyu aktı. Yine de 4'ün "oldukça kararsız olduğu" mealindeki yorumları okuyunca, şimdilik eldekini kullanmaya karar verdim. Sanırım 8.04 sürümünde KDE 4 görebileceğiz.

Genel olarak 6.10'a kıyasla, birkaç hatalı paketin düzeltilmesinden başka işimi kolaylaştıracak bir yenilik göremedim her ne kadar ilgilenmediğim programlama dillerine ilişkin bir takım yeni paketler eklenmiş olsa da... Bunun nedenini de, sanırım 6.10'un zaten hemen her işi çok iyi yapıyor olmasında aramak da pek hata olmaz!

Tuesday, 17 July 2007

Chesssoft's Riddle

notpron tarzı bu bilmece serisini birkaç ay önce yapmıştım. İlgi tahmin ettiğimin üzerinde oldu ve bu durum bana serinin ikinci ayağını yapmak için cesaret verdi ve dahi ikinci bilmece dizisi de yolda.
İpuçlarını izleyerek bilmece çözmeyi seviyorsanız buradan buyrun.

Wednesday, 4 July 2007

Türkçe alan adı rezaleti

"Türkçe alan adı" diye "ayrı bir oluşum" yoktur; IDN vardır, PunyCode vardır.

İşte size basitçe Türkçe alan adı yaratma yöntemi. Buyurun izleyin, kendi Türkçe alan adınızı oluşturup normal .com parasına satın alın.



Videoda net görünmüyor olabilir; alan adlarını Türkçe'ye çevirmek için kullandığım hizmetin web adresi: http://www.motobit.com/util/punycode-decoder-encoder.asp
ayrıca google'da "punycode converter" şeklinde aratırsanız (hatta hazır aratılmışı var işte burada,
başka benzer hizmet veren sitelere de erişebilirsiniz.

Friday, 15 June 2007

Ubuntu/Kubuntu ile Nvidia

Kubuntu'dan ziyadesiyle memnunum, ancak ATI ekran kartımı bir türlü tanıtamıyordum.
Kartı takıp makineyi yeniden başlattıktan sonra bir çekirdek hata mesajıyla donup kalıyordu.
Sorunun on-board ekran kartımdan kaynaklandığına hemen hemen emindim, ancak bir türlü on-board kartı devre dışı bırakıp ATI kartımla boot edemiyordum. Aynı sorun daha önce Fedora ve Gelecek dağıtımlarında da başıma gelmişti ve o vakitler çözemediğimden on-board kartla idare ediyordum.
Uzun ve çileli bir google yolculuğunun ardından şu şekilde çalıştırmayı başardım:
- BIOS'dan PCI karta öncelik verdim.
- /etc/modprobe.d/blacklist dosyasına
blacklist agpgart
blacklist intel_agp


satırlarını ekledim ve çalıştı. Unutmamak lazım.

Sunday, 10 June 2007

FEN notasyonu kullanarak PHP-GD ile "havada" satranç diagramları



Bidibidi forum altyapısı ile uğraşırken, satrançla ilgili yazılara FEN kullanarak diagram ekleyebilmenin güzel bir olanak olacağını düşündüm. Yaptığım aramalar sonucu buna dair fazla örnek olmadığını, yalnızca bir web sitesinde online olarak böyle bir hizmet verildiğini buldum. Satranç merkezli binlerce web sitesi var ve bu sitelerinin kullanıcılarının hepsi diagramlarını önce masaüstlerinde hazırlayıp, sonradan resim olarak siteye yüklemek durumunda kalıyorlar. Oysa, GD kütüphanesi kullanarak php ile bu desteğin verilmesi oldukça kolay. Bu işi görebilmek için ufak bir kod yazdım ve php sınıfını phpclasses sitesinde yayınladım. Bu php sınıfını kullanarak FEN notasyonunu "havada" satranç diagramına geçirmeniz mümkün.

Fotoğrafta bu sınıf ve FEN notasyonu kullanılarak elde edilmiş başlangıç konumu diagramını görebilirsiniz. Elbette benim kullandığım satranç taşı ikonları ve satranç tahtasını kullanmak zorunda değilsiniz; açık lisanslı olması açısından söz konusu taşlar ve tahta, bir XBoard ekran görüntüsünden elde edildi.


Umarım işi düşen birilerine yardımcı olabilir.

Saturday, 9 June 2007

Şiir gerçekten bir edebiyat dalı mı, yoksa matematik üçkağıtlar birleşimi mi?

Şu adreste bir uygulama var: ŞiirSöyleyen. Boş vakitte eğlenmek için geliştirdim.

Ekşi Sözlük'ten ya da başka bir yerden "anlamlı" bir metin giriyorsunuz, uygulama sizin için yine Ekşi Sözlük entrylerinden faydalanarak "şiir yazıyor" (!). Tipik bir örneği aşağıdaki gibi:

bu dergi çıkarılırken de son dakika çırpınışlarının
büyük önemi vardı betimlenen
olanlara ise bir adım yakındır
afrikalılar tarafından uzun zamandan
beri çalınan
geleneksel bir davul türüdür müşteri memnuniyetini üst
düzeyde tutan mağazalar zinciri
sarisi en super olan meyve
birçok amatör derginin başına
geldiği gibi
hem seremonilerinde hem
de iletişimde kullanılmış
olması gerekenden bir adım uzak


Elbette her seferinde ortaya çıkan sonuçlara "şiir" demek mümkün değil ancak 10-15 denemeden birinde "bu basbayağı şiir olmuş yahu!" denilebilecek, sağı-solu biraz düzeltilip "bilmem nereli ozan filancanın şiiri" diye "satılabilecek" metinler çıkabiliyor. Sonuçta "insan şair"ler de her yazdıklarını yayınlamıyorlar; onlar da aralarından seçiyorlar.
Bu uygulama elbette eğlencelik ancak sonuçlara göz attığımız zaman "Sahi, şiir nasıl yazılıyor? Bir şeyi şiir yapan ya da yapmayan nedir?" sorularını soruyoruz ve benim bu sorulara kendi adıma verdiğim yanıtlara baktığımda, bu yanıtların "gerçekten de piyasadaki şiir ve şairlerin çoğuna oranla "daha kaliteli" sayılabilecek metinlerin makineler tarafından da üretilebileceği" sonucundan geçtiğini görüyorum.
Ayrıca, insan beyninin "yaratıcı" değil, "sentezci" olduğu görüşünden de hareketle, makinelerin şiir yazmak konusunda insana "rakip" değil "yardımcı" olabileceği fikrine bile ulaşmak mümkün, zira "imgelem gücü"nün yardımına burada makine yetişiyor ve normalde şairin aklına gelmeyebilecek bir ton "bağlantıyı" zahmetsizce önüne seriveriyor.

Yakın zamanda "bilgisayar destekli şiir" kitapları görmeye başlarsak şaşırmamak lazımmış demek ki. Her ne kadar mizah yazarı "gördüklerini tersten yazan kişi" ve şair "tersten gördüklerini yazan kişi" olsa da...

Dealing with .htaccess files using godaddy! A true Lifesaver

Doesn't matter if you are happy with GoDaddy or not, if you have customers who have their own hosting choices and you didn't check this hosting firm yet, never mind, I can assure you the day is near... Oh well? Today? Had an .htaccess file for SEO freiendly URL's and it didn't work, uh?

The situation above was the case for me for several times. Though I had read GoDaddy's docs I couldn't manage to get .htaccess files running properly and let it down for the time being... until I realized they are using a directory system like y/o/u/yournamecom/html/foo/bar, and just two keystrokes solved my problem.
the rewrite part of my .htaccess file was as below:
Options Indexes FollowSymLinks MultiViews All

RewriteEngine on
# force trailing slash for real dircectories
RewriteCond %{SCRIPT_FILENAME} -d
RewriteRule [^/]$ %{REQUEST_URI}/ [R=301,L]

# ignore real files and directories
RewriteCond %{SCRIPT_FILENAME} -f [OR]
RewriteCond %{SCRIPT_FILENAME} -d
RewriteRule .* - [L]
RewriteRule !^index\.php$ index.php?path=$1 [NC,L]


Basically, this tells apache to redirect everything which is not index.php, with the exception of real files and directories. So, if I also have a foobar.php in the same directory as index, I don't want it re-targeted to index.
The directions above are quite straightforward and works with almost any other server, including my own local system (nowadays this is the most secure host, especially when I turn it off;-) )

This is quite obvious that I want to redirect any string after my domain name to index.php under the same directory. What if I'd want it re-targeted to foo/bar.php
Naturally directions will be slightly altered:
RewriteRule !^index\.php$ foo/bar.php?path=$1 [NC,L]


So what about the same directory? As we're on a GNU/Linux system, it's now a piece of cake to try to think of "dotslash" and voila!
RewriteRule !^index\.php$ ./index.php?path=$1 [NC,L]

Yes, it works! With only two keystrokes, we now have a working .htaccess file with GoDaddy.
I hope this will be useful for someone.